A Szent Korona trtnete s szimblumai
A Szent Korona eredetrl szinte lehetetlen lexikonszeren nyilatkozni, mert a kutatk alapvet krdsekben sem tudnak megegyezni. Tbb mint 40 elmlet szletett mr az eredetre nzve, a legszlssgesebb ellentmondsokkal.
Sajtossga, miszerint az als abroncs kpei eltakarjk a fels pnt als rszn lv kpeket, arra engedett kvetkeztetni bizonyos kutatkat, hogy a korona ebbl a kt rszbl lett sszeillesztve, hiszen nem lehet, hogy egy ilyen fontos trgy tervezsnl ilyen slyos „hibt” ejtsenek. Ez az rvels els hallsra logikus, amg vgig nem gondolja az ember, hogy ha ilyen fontos trgynl nem kvethettek el ekkora tervezsi hibt, akkor ekkora sszeillesztsi hibt hogyan kvethettek el. Teht mindegy, hogy a korona kszti mindent maguk csinltak, vagy ksz darabokbl dolgoztak, a vgeredmny ugyanaz lett, s ha a vgeredmny „hibsnak” mondhat, akkor mindkt esetben hibztak a ksztk. Ezek a magyarzatok teht nem vlaszoljk meg azt a valban felmerl krdst, hogy mirt takarjk el az als kpek a flsket.
Fels rsze latin bets, mg az als grg. Ebben a tnyben a az „sszeillesztett” korona hvei nzetk megerstst lttk, s megszlettek az elmletek a latin korona rmai, s a grg korona biznci szrmazsrl, mint legkzenfekvbb szrmazsi helyekrl. Ez ellen az rv ellen szlva ms kutatk flhvtk a figyelmet, hogy a katolikus egyhzon belli ktnyelvsg a mai napig megrzdtt, a fontos esemnyeknl, pl. templom-, vagy papszentelsnl grg s latin nyelven egyarnt el kell mondani minden fontosabb szveget, klnsen gy lehetett az egyhzszakads (szkizma), vagyis 1054 eltt. Ez a gyakorlat korbban, amikor az iskolkban is ezt a kt nyelvet oktattk, mg ltalnosabb volt. Ezt a kt liturgikus nyelvet az Egyhz nem pusztn hagyomnybl hasznlja, hanem mert a grg a blcsessg nyelve, a latin a hatalom. Ilyen szimbolikus jelentssel klnlhet el az alsn s a fels rszen hasznlt nyelv is.
Rgi feltevs volt Duksz Mihly biznci csszr kpe alapjn datlni a koront. Ez azonban megkrdjelezhet, mert errl a kprl egyrtelmen kiderlt, hogy utlag lett felerstve, egy lefesztett, taln Szz Mria-kp helyre. Persze az, hogy mirt, ki s mikor cserlte ki, mg ma sem vilgos. Valsznleg valamikor 1784 s 1790 kztt, mert ekkor a Szent Korona helye bizonytalan. A csere tnye azonban nem felttlenl teszi megbzhatatlann a datlst. Hiszen nehezen felttelezhet, hogy Magyarorszgon brki is Duksz Mihly kpre cserlte volna Szz Mria kpt. Felmerl a krds, hogy ha mgis szzadokkal ksbb a magyar udvarban trtnt a csere, honnan szrmazott az egyrtelmen biznci eredet Duksz kp. Radsul a Duksz kp egy olyan tipikusan biznci kompozci rsze, melybe egy Mria kp nem lenne beleilleszthet. Mindezek alapjn az a kp ltszik kirajzoldni, hogy mg a konstantinpolyi udvarban trtnt a csere, egy rgebbi koront aktualizltak a megfelel uralkodkpekkel elklds eltt.
A Szent Korona brzolsa Decsy Smuel 1792-ben kszlt knyvben
ttrst jelentett, hogy az Egyeslt llamokbl 1978. janur 6-n trtnt hazahozatala utn lehetv vltak a kzvetlen vizsglatok. Egy ngytag mrnkcsoport (Bethy Mihly, Fehr Andrs, Ferenczn rkos Ilona, Ferencz Csaba: Egy rgi kor kozmolgijnak emlke: a magyar korona. Fizikai Szemle 1981. 12. sz.) s ksbb kt aranymves, Ludwig Rezs s Csomor Lajos vizsglhatta. Megllaptsaik szerint a Szent Korona egysgesen kivitelezett tvsm. Kialaktsnak tvsszakmai sajtossgai alapjn nem kszlhetett sem Nyugat-Eurpban, sem Bizncban. Az kszerek kimunklsa alapjn kaukzusi tvsmhely remeke lehet, ahol a bels-zsiai, irni s mezopotmiai stlusok tvzdtek. Megjegyzend, hogy vlemnyk tovbbra sem szmt meghatroznak a trtnszek kztt.
A Szent Korona Magyarorszgra rkezsrl is rengeteg, kalandosabbnl kalandosabb elkpzels szletett. A legismertebb s legelfogadottabb nzet szerint II. Szilveszter ppa kldte Szent Istvn 1001-es koronzsra. Ms vlemnyek szerint Szent Istvn Grzibl rendelte magnak, mg a legkalandosabb elmlet szerint egy kaukzusi mhelyben ksztettk, s az avarok volt, majd Nagy Tudum avar kagn 796-os aacheni ltogatsa alkalmval vitte ajndkba Nagy Krolynak, akit 800-ban III. Le ppa ezzel koronzott meg. 1000 hsvtjn III. Ott megtallta Nagy Kroly srjt s benne a koront, amelyet elvitt II. Szilveszter ppnak, aki ezt kldte Szent Istvnnak.
A Szent Korona eredetre az rsos forrsok hjn valsznleg soha nem fog fny derlni, de a nemzeti ereklyket mindentt a misztika homlya veszi krl, s egy ereklye lnyege nem a fizikai testnek, anyagnak a milyensgben, eredetben keresend, hanem a kr gylt eszmei, szellemi tartalomban, nem pedig fizikai jellemziben.
A Szent Korona, amennyiben azonos I. Istvn koronjval, 55 magyar kirly fejt rintette. Csak hrom kirly nem volt megkoronzva: I. Ulszl, II. Jnos Zsigmond ellenkirly, aki csak nvleg uralkodott s 1570-ben le is mondott, valamint II. Jzsef, a „kalapos kirly”, aki nem koronztatta meg magt. A Magyar llam ezer ve alatt a Szent korona is kalandos trtnelmet lt meg.
A szimblumrendszere kt rszre tagoldik. A fels, a keresztpnt Isten mennyei birodalmt jelkpezi, a szellemisget, az als rsz, az abroncs Isten fldi birodalmnak jelkpe. A korona tetejn-kzepn a vilgegyetem uraknt trnol felirat nlkl a Teremt Atyaisten. Az als rszen a fhelyen Jzus, Isten fldi birodalmnak ura, Mihly s Gbriel arkangyalok ksretben. A pntokon az Atytl jobbra nem lehet ms, mint Krisztus fldi helytartja, Pter, hta mgtt Pter helyettese, a msodik f tantvny, Jakab ll. A Pantokrtor baljn Plt brzolja az ikon, mert kln meghvst kapott. Leveleinek egy rsze a kiszsiai egyhzakhoz szl, gy kultusza az rmnyeknl is megvolt. Ezutn kvetkezik a szeretett tantvny, Jnos, akire az Atya Fia, Krisztus a kereszten fggve desanyjt bzta. Pter lbnl testvre, Andrs lthat, aki elszr ismerte fl, hogy Jzus messis. Sokan felvetik, hogy mirt nem 12 tantvny van a Szent Koronn; azrt, mert a 12 tantvny csak az Utols Vacsornl volt egytt. A kzpkori templomok bejratnl ltalban csak 8 apostolt szoktak brzolni. A korona tervezje azokat a szenteket vlasztotta pldakpnek, amelyek vdszenteknek bizonyultak egy keresztny uralkod szmra (Kozma, Damjn, Andrs, Flp, Gyrgy s Demeter). A Szent Korona valamennyi brzolt szemlye rmny tpus; legklasszikusabb a kt angyal brzolsa. A Isten gi s fldi birodalmnak egybeszvse klasszikusan a Magyar Szent Koronban cscsosodik ki.
A Pantokrtor Krisztus brzolsa ugyanakkor megegyezik kopt barlangtemplomokban tallt IV. szzadi falfestmnyekkel.
|