
Az internetet bngszve tbb helyen lehet olvasni olyan gondolatokat, miszerint az s jszvetsg Istene nem azonos egymssal. Mintha kt klnbz Isten lenne: az egyik a haragv, bntet Isten, a msik pedig a megbocsjt, szeret Atya, akinek mi a gyermekei vagyunk. Mg szlssgesebb formban olyat is lehet olvasni, miszerint az szvetsg Istene valjban a Stn, s a zsidk t kvettk amikor az szvetsgi idkben utastsokat adott szmukra ms npek leigzsra, ellensgeik meglsre. Erre fel is hoznak egy bibliai idzetet Jzus szjbl, amit a zsidknak mondott: "Ti az rdg atytl valk vagytok, s a ti atytok kvnsgait akarjtok teljesteni. Az emberl volt kezdettl fogva, s nem llott meg az igazsgban, mert nincsen benne igazsg. Mikor hazugsgot szl, a sajtjbl szl: mert hazug s hazugsg atyja." (Jnos ev 8:44) Ebben csak egy hiba van, hogy Jzus ezt nem ltalnossgban mondta a zsidknak, hanem a farizeusoknak, a kpmutatknak cmezte, akik folyton a tmadsi felleteket kerestk Jzus tantsain, s nhittsgben, lszent mdon ltek. Mgis, sokan mondjk hogy az szvetsgben "cspg a vr a Biblibl". Mirt lehet ez? Megvltozott taln Isten? Ez ellentmondsban llna azzal a bibliai kijelentssel, miszerint Isten nem vltozik, s nincs meg benne a vltozsnak rnyka sem. Egy kisebb tanulmnyt teszek kzz most ezen problmk megvilgtsa vgett:
"Az els keresztnyek mg termszetesnek tartottk, hogy istentiszteleteiken a zsid szent rsokat tartalmaz tekercsekbl olvassanak fel, mr csak azrt is, mert nem volt mg kezkben az jszvetsg. Az - s jszvetsgi istenkp markns eltrseire elszr a keresztnysg vitriolos toll kritikusa, a 2. szzadban lt grg filozfus, Kelszosz mutatott r. Althsz Logosz (Igaz beszd) cm pamfletjben Felhozta, hogy "ha a zsidk Istene Mzes kzvettsvel azt parancsolja a zsidknak, hogy (...) ellensgeiket - gyermekeiket is belertve - hnyjk kardlre (...), akkor lehetetlen megrteni, hogy az fia, ez a nzreti ember, a fentiekkel teljesen ellenkez trvnyeket hozott, s kijelentette (...), ha valaki megt, fogadjuk a kvetkez tst is. Ht ki hazudott? Mzes-e vagy Jzus?" Egyes eretnekknt megblyegzett mozgalmak pedig akkoriban kifejezetten tagadtk, hogy a zsidk istene ugyanaz, mint a keresztnyek.
A keresztny teolgia, hossz vszzadokon t a ksbb megllaptott hitttelek fnyben magyarzta az szvetsget - vonja le a tanulsgot a Magne Saebo norvg teolgus. Ezrt juthatott el oda a 13. szzadban a skolasztikus teolgia atyja, Aquini Szent Tams, hogy f mvben, a Summa theologiae-ben hallos bnnek tlte, ha valaki Krisztus utn is megtartja az szvetsgi ritulis trvnyeket. De a Domonkos-rendi szerzetes kikelt azon nominalista teolgusok ellen is, akik a kvetkez okoskodssal prbltk feloldani a Biblia ellentmondsait: - Isten van annyira szuvern, hogy meghatrozza, mi bn s mi erny, s jogban llhatott az jszvetsgben megvltoztatni az szvetsgi erklcsi rendszert, s megparancsolni a szeretetet.
Tams s teolgustrsai szerint ezzel szemben Isten, lnyegbl fakadan, kptelen gonoszat cselekedni, mrpedig pldul a gyermekgyilkossgot vagy a genocdiumot semmilyen krlmnyek kztt nem lehet etikusnak mondani. Ami ezek utn a mgiscsak ltez szvetsg megtlst illeti, Tams visszatrt annak Origensz- fle allegorikus rtelmezshez.
Az szvetsget az jszvetsgtl lesen elklnt dualista vilgnzet csak a msodik vatikni zsinat idejre bukott meg vgleg. Akkorra ugyanis a msodik vilghbor utn nvizsglatot tart katolikus s protestns egyhzak vezeti felismertk, hogy az testamentum egyes - a zsidkat "egy gonosz Isten szolgiknt" aposztrofl - korbbi rtelmezsei teolgiailag meggyazhattak az antiszemitizmusnak s a holokausztnak.
Ezrt ma mr keresztny s zsid kutatk egyarnt az szvetsgben fellelhet szeretetparancsokat s a kegyelmes istenkpet hangslyozzk. Ezt az 1965-ben lezrt vatikni zsinat azzal fejelte meg, hogy kiemelte: Isten "a kt Szvetsg knyveinek sugalmazja s szerzje, blcsen gy rendezte, hogy az jszvetsg benne rejtzzk az szvetsgben, az szvetsg viszont az jban truljon fl", miltal az "szvetsgknyvei (...) szerves rszei az evanglium hirdetsnek (...), az jszvetsget megvilgtjk s megmagyarzzk".
Heinz Kruse, nmet jezsuita szerzetes - a Vatikn ltal publiklni soha nem engedett - doktori disszertcijban magyarzattal szolglt a vltoz istenkp problmjra. Szerinte a zsidsg eleinte a krnyez trzsek istenhez hasonl mdon kpzelhette el Istent, akirl azt tartotta, hogy nmileg ersebb a tbbi np istennl, s egytt harcol vele pldul Knan elfoglalsnl. Ezrt jhiszemen gy gondolhattk, a leigzott npek kiirtsa is Isten akarata. Mivel pedig - brmennyire is tves - lelkiismeretket kvettk, a katolikus egyhz tantsa szerint nem vtkeztek. Ksbb a zsidsg "kintte" ezt az istenkpet, s az szvetsg nmely passzusaiban - pldit zsaisnl - mr az sellensg Egyiptomra s Asszrira is kiterjesztette Isten trdst s gondoskodst. Nemeshegyi professzor is rmutatott, hogy a kivlasztottsgt hirdet keresztny egyhz is hasonlkppen fejldtt "az erszakos trtsek, ms vallsok lenzse s rdginek tekintse, illetve az imperialista uralmi ignyek" abbl fakadtak hogy a zsidk, majd a keresztnyek nz mdon kisajttottk maguknak Istent, aki pedig nem kizrlag a zsidsg vagy a keresztnysg, hanem Istennek minden np "vlasztott np". Az szvetsg s az jszvetsg eltr istenkpe csak az emberek fejben ltezik, mint ahogyan a zsidk Jzus nlkli istene is...."
(Corpuscuit-olvas)
s ebben van a lnyeg. Ugyanis az ember a trtnelem folyamn mindig a sajt kpmsra formlta a Teremtt. Mert minden embernek tudatllapota szerint nyilvnul meg Isten. A korltolt emberi elme, csak korltozott informcikkal br a hatrtalansgrl, Istenrl, a mennyrl a tlvilgrl. Ez a magyarzata a ltszlagos ellentmondsnak az s jszvetsg istenkpe kztt. Jzus bemutatta neknk, elnklte, milyen is az a mennyei Atya, aki t elkldte. Ez mr egy magasabb szint istenkp, mint amit az szvetsg tr elnk. Az szvetsg idejn az embereknek a tudatban egy olyan Isten lt, amely a rosszat kmletlenl bnteti, a jt jutalmazza, amely haragra gerjed az engedetlensg lttn, mely a nppel egytt harcol a csatkban, s eltrli ellensgeit a fld sznrl. Amely fltkeny, s amely kivlaszt magnak egy npet a sok kzl, majd azon nemzet prfti ltal tantja, s majdan a Messis ltal megvltja az npt. Az jszvetsgben elnktrul Isten ezzel szemben az irgalmas Atya, aki az egyszltt fit kldi el kznk, hogy utat mutasson, magasabb erklcsisgre oktasson, a szeretet, ezen bell az ellensgszeretet meglsre sznzzn, a megbocsjtst hirdesse, s az egsz emberisget megvltsa, nem csak egy nemzetet. A tiszta bza az evangliumokban tallhat meg. A Biblia tbbi rszt az evangliumok fnyben kell rtelmeznnk, olvasnunk. gy a krisztusi tantsok tmutatsa ltal nem tvejednk el, mert rk zsinrmrtk lesz a keznkben, amihez mindent viszonythatunk. Az szvetsg istenkpe annyiban hiteles istenkp, amennyiben megfelel Jzus Krisztus istenkpnek. Minden ms az emberi elme kitalcija, elkpzelse Istenrl. Igaz ez ms vallsokra is. Minden valls a fldkereksgen csak korltozott ismeretekkel br Istenrl, s mindegyik a sajt kpre formlta a Teremtt. Ms istenkpe van az Iszlmnak, megint ms a Hindu vallsnak, ms a Konfucionizmusnak, Sintoizmusnak, stb. A Buddhizmus lnyegben elvetette az istenkpeket, s nem foglalkozik magval a Teremt Istennel. Lthatjuk teht hogy az ember a trtnelem folyamn mindig ltrehozott klnfle vallsokat, hiedelemrendszereket, melyekbe az adott kor, adott npcsoport, adott kultra istenkpe nyilvnult meg. Melyik vallsnak van igaza? Az adott hv szmra mindig annak amelyiket kpviseli, amelyikben hisz. Oly sokszor folytak ez miatt a klnfle hitbeli eltrsekbl fakad hbork. Valamelyik fl mindig r akarta knyszerteni az igaznak vlt hitt a msik flre. Ahelyett hogy elfogadtk volna egymst olyannak amilyenek, s tiszteletben tartottk volna a msik nzeteit. Dombi Ferenc atya mondta hogy a vallsossg rdge a legrdgibb rdg. Mert a valls sznezete alatt vvtk a legtbb, s legkegyetlenebb csatkat az emberisg trtnelme folyamn. Az emberi termszet velejrja hogy meg akarja gyzni a msikat a sajt hitrl, meggyzdsrl, ha mshogy nem megy, akkor harc rn is. Ha az ellenkez fl nem akarja elfogadni a nzeteit akkor inkbb pusztuljon! A vilg legyegyszerbb dolga hogy Isten szjba adjuk a mi sajt vlekedseinket, s kijelentjk hogy ez Isten akarata! gy zajlottak a vallshbork, s jelenleg is gy zajlanak a vallsi fanatikus csoportok terrortmadsai. Isten csak eszkzknt van, volt felhasznlva, hogy legyen kire hivatkozni.
Ugyangy felmerl a krds az internetet bngszve elbukkan prftai s mdiumi kzvettsekkel kapcsolatosan is. Mennyiben felelnek meg ezek a kzlsek, zenetek valban Isten szavnak? Itt megint azt kell mondanom, hogy minden embernek a tudatllapota szerint nyilvnul meg Isten. Kaphat valaki tiszta szellemi forrsbl zeneteket, de a sajt tudata olyan mrtkben formlja, torztja el ezeket az zeneteket, amilyen az istenkpe, amilyen a sajt hitrendszere. gy teljes tisztasg, szzszzalkosan mindenben megbzhat kzvettseket elg nehz lesz tallnunk. Szmos knyv is jelent meg az elmlt kt vtizedben a rendszervlts ta ebben a tmban, melyekben lehetett olvasni sokszor nagyon j, pt gondolatokat, tantsokat, melyek lltlag Istentl, Jzustl, vagy Szz Mritl erednek. Nem vonom ktsgbe tbb esetben magt a tiszta forrst, csak bele kell kalkullni mindig az emberi tnyezt, amely ferdthet is az informcikon. A mdium, prfta mint csatorna mkdik, s igen tisztnak kell lennie ahoz, hogy az adst is kristlytisztn tudja kzvetteni. Itt is zsinrmrtknk legyen a ngy evanglium, Jzus Krisztus tantsai, s ennek fnyben vizsgljuk meg jelen korunk kinyilatkoztatsait. Az r adjon mindenkinek blcsessget, rtelmet, tiszta szvet, hogy tudjon klnbsget tenni, s ki tudja vlogatni a bzaszemeket a konkoly kzl.
|